ΔΗΜΟΚΡΑΤΙΑ ΕΝΑ ΑΓΝΩΣΤΟ ΠΟΛΙΤΕΥΜΑ
Ένας περαστικός μίλησε σε μια συνάθροιση 50 ατόμων για τη Δημοκρατία.
Ένας περαστικός μίλησε σε μια συνάθροιση 50 ατόμων για τη Δημοκρατία.
Κι άρχισε: «χρώμεθα γαρ πολιτεία ού ζηλούση τους των
πέλας νόμους, παράδειγμα δε μάλλον αυτοί όντες τινί ή μιμούμενοι ετέρους∙ και όνομα
μεν δια το μη ες ολίγους αλλ’ ές πλείονας οικείν δημοκρατία κέκληται».
Θουκυδίδης Β,37, 1. Ερμηνεία:
Γιατί χρησιμοποιούμε πολίτευμα που δε
ζηλεύει τους νόμους των γειτόνων, παράδειγμα αντίθετα όντας μάλλον οι ίδιοι σε
κάποιον παρά μιμητές άλλων∙ και το όνομά του, επειδή η διοίκηση δεν είναι σε
λίγους αλλά σε περισσότερους, έχει κληθεί δημοκρατία.
Και μάλλον Έλληνας καλείσθαι τους της
παιδεύσεως της ημετέρας ή τους της κοινής φύσεως μετέχοντας. Ισοκρ.Παν.50,6-8. Ερμηνεία:
Και περισσότερο αποκαλούνται Έλληνες αυτοί
που μετέχουν στη δική μας παιδεία παρά στην κοινή φύση, καταγωγή, φύτρα.
Προσπάθησε με αναφορές στους φιλοσόφους, στους
ιστορικούς, στον Όμηρο και στο Σύνταγμα της Τροιζήνας, να δώσει την πραγματική
και άγνωστη σε πολλούς, λειτουργία της δημοκρατίας με κλήρο, των Αθηνών και των άλλων ελληνικών πόλεων κρατών
από το 2.300 π.χ. μέχρι το 322 π.χ.
Υπέρμαχος της δημοκρατίας με κλήρο
ξεκαθάρισε από την αρχή, ότι οι σημερινές αιρετές Κοινοβουλευτικές Δημοκρατίες,
τις οποίες κατονόμασε θρησκευτικοπολιτικές ολιγαρχίες ή συρρικνωμένες
δημοκρατίες, δεν έχουν καμία σχέση με την δημοκρατία των ελληνικών πόλεων.
Επικαλέσθηκε κατ’ επανάληψη τον Αριστοτέλη, τον Πλάτωνα, τον Ξενοφώντα και άλλους ιστορικούς, για να
στηρίξει τα επιχειρήματά του όπως:
«Πας μη Έλλην βάρβαρος». Είναι βάρβαρος όποιος δε ζει με δημοκρατικό
πολίτευμα.
«Υπόθεσις μεν ούν της δημοκρατικής
πολιτείαςελευθερία(τούτο γαρ λέγειν ειώθασιν,ως εν μόνη τη πολιτεία ταύτη
μετέχοντας ελευθερίας. Τούτου γαρ στοχάζεσθαι φασι πάσαν
δημοκρατίαν).Ελευθερίας δε εν μέρει άρχεσθαι και άρχειν… έν δε το ζήν ως
βούλεταί τις…»Ερμηνεία:
Και προϋπόθεση βέβαια της δημοκρατικής
πολιτείας είναι η ελευθερία (γιατί τούτο συνηθίζουν να λένε, επειδή μόνο στην
πολιτεία αυτή μετέχουν στην ελευθερία. Γιατί λένε πως κάθε δημοκρατία αυτό έχει
ως στόχο). Και της ελευθερίας ένα βέβαια συστατικό είναι να άρχεσαι και να
άρχεις με τη σειρά σου…και άλλο ένα το να ζεί κανείς όπως θέλει…»
Δημοκρατικόν το κληρωτάς είναι τας αρχάς το
αιρετάς ολιγαρχικόν. Ερμηνεία:
Δημοκρατικό ονομάζεται το πολίτευμα, όπου όλες οι αρχές (νομοθετικές-δικαστικές-διοικητικές) είναι με
κλήρο, Ολιγαρχικό ονομάζεται το πολίτευμα, όπου όλες οι αρχές είναι αιρετές, με
εκλογές δηλαδή.
Αναφέρθηκε διεξοδικά στο πρώτο
σύνταγμα της επαναστατημένης ακόμη Ελλάδας, της Τροιζήνας, όπου αυτό προέβλεπε
στα άρθρα 57, 58, και 64 την κλήρωση, την αποεπαγγελματοποίηση των πολιτικών,
την πληρωμή μόνο στις συνεδριάσεις και άλλα που θα έπρεπε οι συνταγματολόγοι
και άλλοι διανοούμενοι να είχαν προσθέσει στα επόμενα συντάγματα μετά την
απελευθέρωση.
Τόνισε κατ’ επανάληψη ότι ο αρχαίος
ελληνικός πολιτισμός διέφερε από όλους τους προηγούμενους αυτού και από τους
επόμενους και αναπτύχθηκε επειδή, δεν είχε ιερό βιβλίο, δεν είχε αρχηγό και δεν
είχε ταμπού. Μέσα από τις τρείς αυτές ελλείψεις γεννήθηκε η δημοκρατία με κλήρο,
βελτιώθηκε η γλώσσα στο γραπτό και προφορικό λόγο, γιατί όλοι οι πολίτες
συμμετείχαν ενεργά σε όλα τα όργανα της πολιτείας και η υπόθεση της παιδείας
και της γλώσσας ήταν αυτονόητα για την σωστή λειτουργία της δημοκρατίας. Μέσα
σαυτή τη δημοκρατία νιώθαν λεύτεροι και περήφανοι.
Μίλησε, μίλησε, μίλησε…..
Ρώτησαν, ρώτησαν, ρώτησαν….
Και πριν φύγει χαμογέλασε και…
Τους είπε : διαβάστε και μελετήστε τη δημοκρατία που είχαμε γιατί είναι ένα πολίτευμα
Άγνωστο και σε μας τους Έλληνες.
Το
περελθόν της Ελλάδος είναι το μέλλον της ανθρωπότητας.
0 σχόλια:
Δημοσίευση σχολίου