ΣΚΕΠΤΟΜΑΙ ΜΟΝΟΝ ΤΗΝ ΔΗΜΟΚΡΑΤΙΑ. ΥΨΙΣΤΗ ΑΡΕΤΗ ΚΑΙ ΥΨΙΣΤΟ ΑΓΑΘΟ ΤΟΥ ΑΝΘΡΩΠΟΥ Η ΔΗΜΟΚΡΑΤΙΑ....................Παρακάτω θα παραθέσω ένα κομμάτι από βιβλίο που κυκλοφόρησε με ΤΟ ΒΗΜΑ της Κυριακής από την εισαγωγή (ε) ΣΥΜΠΕΡΑΣΜΑΤΑ του Δ. ΠΑΠΑΔΗ..< Η Αθηναϊκή δημοκρατία και η νεότερη δημοκρατία συμπίπτουν απολύτως μόνον στην αρχή της λαϊκής κυριαρχίας, στην αρχή της ισότητας των πολιτών και στην ανεξαρτησία των δικαστικών αρχών.Αυτά τα τρία κοινά γνωρίσματα της Αθηναϊκής δημοκρατίας και της νεότερης δημοκρατίας αποτελούν επαρκή βάση για μια έννοια δημοκρατίας που να καλύπτει ως είδη ή παραλλαγές τηςτόσο το Αθηναϊκό πολίτευμα όσο και εκείνο που δημιουργήθηκε στο τέλος του 18 ου αιώναστη Γαλλία και στις Ηνωμένες Πολιτείες της Αμερικής και έκτοτε δεν έπαψε να εξελίσσεται. Επιπλέον μερικές από τις διαφορές της Αθηναϊκής δημοκρατίας και της νεότερης δημοκρατίς καθιστούν την πρώτη δημοκρατικότερη από τη δεύτερη.Πρώτον, το αρχαίο δημοκρατικό κράτος δεν ήταν ανώτερο από τους πολίτες, αλλά ταυτιζόταν με τους εκκλησιάζοντες πολίτες (ΤΟΥΣ ΠΟΛΊΤΕς ΤΗς ΕΚΚΛΗΣΊΑς ΤΟΥ ΔΉΜΟΥ), περιβαλλομένους με νομοθετική εξουσία.Δεύτερον, η λαϊκή κυριαρχία ήταν εκεί έμπρακτη, όχι ονομαστική.Τρίτον, η Αθηναϊκή δημοκρατία έλαβε μέτρα, ώστε τα δικαιώματα των πολιτών να μην μείνουν δυνητικά, αλλά να είναι εφικτά από κάθε πολίτη. Τέταρτον, οι Αθηναίοι πολίτες εναλλάσσονταν σε ρόλους αρχόντων και αρχομένων.Πέμπτον,οι Αθηναίοι πολίτες είχαν άμεση ενημέρωση.Έκτον, στην Αθήνα οι πολιτικοί αγώνες διεξάγωνταν στην εκκλησία του δήμου ενώπιον των πολιτών και με κριτές τους πολίτες, οι οποίοι αποφάσιζαν. Για όλους αυτούς τους λόγους, αν πρόκειται να αμφισβητηθεί η απόδοση του όρου δημοκρατία και του περιεχομένου του σ' ένα πολίτευμα, αυτό δεν είναι το πολίτευμα για το οποίο πλάσθηκε αυτός ο όρος, το πολίτευμα της κυριαρχίας του δήμου........ ....... Βεβαίως η αρχαία ελληνική δημοκρατία δεν μπορεί να λειτουργήσει ως πρότυπο, το οποίο καλούμαστε να αντιγράψουμε για να πετύχουμε αυτομάτως περισσότερη ελευθερία,ισότητα και δικαιοσύνη. Μπορεί όμως κάλλιστα ναλειτουργήσει για μας ως γονιμοποιό σπέρμα, ως κέντρισμα, ως πηγή έμπνευσης και ιδεών, πάντοτε επίκαιρων και χρήσιμων για την αναβάθμιση της δικής μας δημοκρατίας.Οπωσδήποτε πάντως είναι γελοίο και απαράδεκτο να υποστηρίζει κανείς ότι η αρχαία ελληνική δημοκρατία, και μάλιστα ούτε αυτή της Αθηναϊκής πολιτείας είναι πραγματική δημοκρατία, επειδή καταδίκασε αδίκως τον Σωκράτη(!) και ότι πριν την Αμερικανική επανάσταση του 1776 δεν υπήρξε καμία δημοκρατία(!).Η Αθηναϊκή δημοκρατία όχι μόνον δεν υστερεί από την νεότερη και σύγχρονη δημοκρατίααλλά αντιθέτως υπερέχει, επειδή μόνο σ' αυτήν έχουμε ταύτιση κυβερνώντων και κυβερνωμένων, έχουμε πραγματική και έμπρακτη λαϊκή κυριαρχία και οι πολίτες εναλλάσσονται σε ρόλους αρχόντων και αρχομένων(ενιαύσιας θητείας). μόνο στην Αθηναϊκή δημοκρατία έχουμε πραγματωμένη σε μέγιστο βαθμό την ισότητα, την ισονομία και την ισηγορία. Μόνον η ΑθηναΪκή δημοκρατία είναι αυτόνομη, αυτόδικη και αυτοτελής. Για αυτούς ακριβώς τους λόγους η κατεξοχήν δημοκρατία δεν είναι άλλη από άμεση πραγματική δημοκρατία της αρχαίας Αθήνας. Όσο για την αρνητική κριτική που ασκείται από ορισμένους στην Αθηναϊκή δημοκρατία αυτή οφείλεται είτε σε άγνοια ή παραγνώριση των ιστορικών πηγών είτε στο γεγονός ότι κρίνεται αναχρονιστικά, δηλαδή βάσει κριτηρίων που αναπτύχθηκαν μετά από 2.500 χρόνια είτε σε κάποια ανθελληνική διάθεση, ....

0 σχόλια:

Δημοσίευση σχολίου